Hoe kun je geld verdienen als kunstenaar?

Voor veel kunstenaars is commercie een doodzonde die niet past bij een echte kunstenaar. Ergens is dat begrijpelijk, maar de realiteit is dat er slechts een handvol kunstenaars ondekt en succesvol wordt. En een individu kan alleen fulltime kunstenaar worden/blijven als er geld in het laadje komt en dat kost wat energie. Wil jij geld verdienen als kunstenaar?

Wanneer je als doel hebt om kunstenaar als beroep te hebben, dan heb je een goed plan nodig. Je zult niet van de ene op de andere dag genoeg geld kunnen verdienen om mee rond te komen. Maak daarom een plan!

Maak een plan

Door een businessplan te maken wordt je geforceerd na te denken over een strategie, die je helpt om een zelfstandige onderneming te starten. In een businessplan formuleer je jouw doelen, omschrijf je jouw toegevoegde waarde op de markt, analyseer je de concurenten en bepaal je jouw prijs range. Hier vind je meer informatie en handvatten voor het opstellen van een businessplan (Rabobank).

Bepaal jouw doelgroep

Een van de belangrijkste zaken is het bepalen van je doelgroep. Dit is een onderdeel van jouw businessplan en bepaald een aantal belangrijke aspecten die je helpen jouw kunst te verkopen.

Bekijk ook:

Afzetkanaal

Door inzicht te hebben in jouw doelgroep zul je moeten bepalen op welke wijze je jouw kunst aan de man gaat brengen. Probeer je in een galerie te komen, struin je markten af, of gebruik je een online medium (eigen website of online galerie)? In het artikel hierboven (“Eigen kunst verkopen – Hoe doe je dat?“) lees je hier meer over. Afhankelijk van het medium dat je kiest als afzetkanaal zul je kunst moeten versturen. Hierover lees je meer in onderstaand artikel.

Bekijk ook:

Prijs

Wanneer je voor je zelf een reëel beeld hebt over de kwaliteit van de kunst die je maakt kun je daar het allesbepalende prijskaartje aan hangen voor jouw doelgroep. Voor het overgrote deel van de kunstenaars zal dit bepalen of je jouw kunst daadwerkelijk verkoopt. Deze prijs kun je natuurlijk naar boven of beneden aanpassen als blijkt dat een werk of type werk goed of juist minder verkoopt. Ook door een korting toe te passen op jouw kun je klanten overhalen.

Adverteren

Als je een afzetkanaal hebt gekozen (en dat kunnen/moeten er meerdere zijn), kun je ook wat geld investeren in advertenties.  Dit kan in de lokale krant, maar beter op een online platform zoals Google. Denk even goed na over jouw advertentie, want de opmaak bepaald of iemand wel of niet klikt. Meer tips vind je hier.

Je kunt hierbij mensen die zoeken naar “abstracte schilderijen” bereiken zonder op de eerste pagina in de zoekresulaten zichtbaar te zijn. Ook kun je bijvoorbeeld een klein bedrag investeren om mensen die zoeken op “modern schilderij koe” (of vergelijkbare zoekopdrachten) naar jouw website te trekken als je precies zo’n schilderij hebt gemaakt.

Conclusie

Uiteindelijk ontkom je er niet aan om jouw creative uitbarsting te benaderen als een product waar je een klant voor zoekt. Met een groot scala aan goedkope kunst op de markt zul je jezelf op de één of andere manier moeten onderscheiden om op te vallen.

Heb je vragen of tips? Plaats ze dan even hieronder.

Succes!

Een reactie plaatsen